F1 Sezon 1961 < | >
rozpoczecie: 1961-05-14, zakonczenie: 1961-10-08
Klasyfikacja kierowców
1 Phil Hill
34
2 Wolfgang von Trips
33
3 Dan Gurney
21
klasyfikacja konstruktorów
1 Ferrari
45
2 Lotus
35
3 Porsche
22

Kalendarz
nr GP data
1 GP Monaco 1961-05-14 00:00:00
2 GP Holandii 1961-05-22 00:00:00
3 GP Belgii 1961-06-18 00:00:00
4 GP Francji 1961-07-02 00:00:00
5 GP W.Brytanii 1961-07-15 00:00:00
6 GP Niemiec 1961-08-06 00:00:00
7 GP Włoch 1961-09-10 00:00:00
8 GP USA 1961-10-08 00:00:00

sezon 1961

ilość rozegranych GP: 8
system punktacji: 9-6-4-3-2-1
wyłanianie MŚ kierowców:
5 najlepszych wyników
wyłanianie MŚ konstruktorów:
5 najlepszych wyników
przepisy techniczne
ilość cylindrów:
pojemność (bez doładowania) : 1500
pojemność (z doładowaniem) : turbodoladowanie zabronione
waga: 450 kg
dotankowanie: zabronione
klasyfikacje i statystyki sezonu
klasyfikacja kierowców
klasyfikacja konstruktorów
statystyki
Podsumowanie sezonu
Zmiany techniczne wprowadzone w tym roku pokrzyżowały plany Brytyjczykom którzy przygotowali swoje bolidy na długo przed sezonem. Zmiany dotyczyły minimalnej wagi bolidu bez paliwa : 450 kg, oraz pojemności silników z doładowaniem min. 1,3 l , maks. 1,5 l. Wprowadzono również zakaz zwiększania wagi poprzez dodawanie balastu. Wprowadzono nakaz montowania w bolidzie rozrusznika, podwójnego układu hamulcowego, całkowicie odkryte koła i kokpit, zakaz uzupełniania płynów (olej, smar) podczas wyścigu oraz specjalny zbiornik paliwa. Wszystkie te zmiany miały na celu poprawę bezpieczeństwa kierowców. W tym roku wprowadzono również modyfikację systemu punktowego. Zwycięzca otrzymywał 9 pt. Nowe przepisy pomogły Ferrari, które wystawiło do sezonu bolid F2. Pojazd okazał się bezkonkurencyjny. Phil Hill i Wolfgang Von Tips między sobą rozstrzygnęli walkę o tytuł mistrzowski, który ostatecznie przypadł Amerykaninowi. Wydarzeniem które wpłynęło na zwycięstwo Hilla był wypadek Von Tipsa który miał miejsce na torze Monza. Von Tips po kolizji z Clarkiem wpadł w trybuny zabijając 14 widzów. Phil Hill wygrał ten wyścig i awansował na 1 miejsce w klasyfikacji mistrzostw. Ferrari nie wystawiło bolidu na ostatni wyścig sezonu na torze Watkins Glen, oddając tym samy tytuł mistrzowski w ręce Hilla. W tym sezonie Stirling Moss nie miał konkurencyjnego bolidu. To nie przeszkodziło jednak, aby w Monaco pojechać wyścig „życia” i odnieść spektakularne zwycięstwo.