F1 Sezon 1959 < | >
rozpoczecie: 1959-05-10, zakonczenie: 1959-12-12
Klasyfikacja kierowców
1 Jack Brabham
31
2 Tony Brooks
27
3 Stirling Moss
25.5
klasyfikacja konstruktorów
1 Cooper
40
2 Ferrari
32
3 BRM
18

Kalendarz
nr GP data
1 GP Monaco 1959-05-10 00:00:00
2 GP Indianapolis 500 1959-05-30 00:00:00
3 GP Holandii 1959-05-31 00:00:00
4 GP Francji 1959-07-05 00:00:00
5 GP W.Brytanii 1959-07-18 00:00:00
6 GP Niemiec 1959-08-02 00:00:00
7 GP Portugalii 1959-08-23 00:00:00
8 GP Włoch 1959-09-13 00:00:00
9 GP USA 1959-12-12 00:00:00

sezon 1959

ilość rozegranych GP: 9
system punktacji: 8-6-4-3-2 Fastest Lap: 1
wyłanianie MŚ kierowców:
5 najlepszych wyników
wyłanianie MŚ konstruktorów:
5 najlepszych wyników (nie zaliczano 1 pkt za najszybsze okr.). Pojazdystartujšce w Indianapoli
przepisy techniczne
ilość cylindrów:
pojemność (bez doładowania) : 2500
pojemność (z doładowaniem) : 750
waga: brak
dotankowanie: zabronione
klasyfikacje i statystyki sezonu
klasyfikacja kierowców
klasyfikacja konstruktorów
statystyki
Podsumowanie sezonu
Czarna seria sprzed roku nie ma końca. W styczniu, zaledwie kilka dni po ogłoszeniu swojej decyzji co do rezygnacji ze startów w Formule 1 Mike Hawrthorn ginie w wypadku samochodowym w Guildford. Zespół Vanwalla po śmierci właściciela Tonego Vandervella rezygnuje ze startów w wyścigach. Tak wiec po odejściu Fangio ze sceny znika 4 wyśmienitych kierowców: Fangio, Hawthorn, Musso i Collins. Pomimo tego sezon przebiegał bardzo interesującą i zacięcie. 9 wyścigów wygrało 6 różnych kierowców, a o tytuł mistrzowski do końca walczyło 3 kierowców: Moss, Brabham i Brooks. Ostatecznie zwycięstwo odniósł Jacka Brabham na Cooperze Climax. Bolid ten był wyjątkowy ze względu na niska masę (458 kg) oraz zmniejszony czołowy opór aerodynamiczny. Po rezygancji z GP Argentyny pierwsze Grand Prix odbyło się w Monaco. Wygrał je J. Brabham. W pierwszym wyścigu rozgrywanym o GP USA w historii niespodziewane zwycięstwo odniósł młodziutki 22 letni Bruce McLaren, odbierając ostatnia szansę Mossowi na tytuł. Pierwsze zwycięstwo w historii odniósł BRM prowadzony przez Jo Boniera w Zandvoort. W klasyfikacji konstruktorów Ferrari również poniosło klęskę przegrywając o 9 pt. z Cooperem. Walkę w tym sezonie podsumowywano jako „zwycięstwo Davida nad Goliatem” W tym roku zaczęto poważnie myśleć o wycofaniu Indianapolis 500 z kalendarza mistrzostw, mającego wybitnie regionalny charakter.