Lotus-Climax 25

Lotus
Lotus-Climax 25 - Opis samochodu - dane techniczne -
rok konstrukcji: -
główny projektant: -
długość nadwozia: -
szerokość nadwozia: -
wysokość nadwozia: -
rozstaw osi: -
wymiar z przodu: -
wymiar z tyłu: -
waga: -
zmiana biegów: -
hamulce: -
konstruktor
Lotus
kierowcy, którzy prowadzili ten model
J. Brabham 1
P. Hill 1
T. Taylor 13
J. Clark 27
C. Amon 1
G. Mitter 2
P. Arundell 5
M. Spence 5
P. Rodriguez 2
M. Solana 2
G. Russo 1
Lotus-Climax 25 - zespół zgłaszający ten model
Brabham Racing Organization 1
Phill Hill 1
Reg Parnell Racing Ltd 1
Team Lotus 57
silnik
Climax
opony
Dunlop
olej
Esso
Lotus-Climax 25 - osiągnięcia i statystyki
ilość zgłoszonych samochodów: 60
ilość wyścigów: 36
ilość zwycięstw: 14
ilość 2 miejsc: 1
ilość 3 miejsc : 3
ilość zdobytych pole position: 18
ilość startów z pierwszego rzędu: 20
ilość najszybszych okrążeń podczas wyścigu: 15
ilość dnf: 22
Lotus-Climax 25 - Opis samochodu

Colin Champan wpisał się tą przełomową konstrukcją na karty historii sportu samochodowego : otworzył okres kadłubowej konstrukcji podwozi samochodów wyścigowych. Stosowany dotychczas przestrzenny układ rur zastąpiony został przez odpowiednio ukształtowane płaszczyzny z blachy aluminiowej wzmocnione stalowymi przegrodami, służącymi równocześnie jako punkty mocowania zawieszenia i silnika. Podstawowymi zaletami takiego podwozia są: trzykrotnie większa sztywność w porównaniu z ramą rurową i znacznie mniejszy ciężar. Niezależne zawieszenie wszystkich kół oparte było na poprzecznych wahaczach nierównej długości, przy czym zespół resorujący sprężyna śrubowa/amortyzator umieszczony został z przodu wewnątrz nadwozia, a z tyłu na zewnątrz. Źródłem napędu był centralnie umieszczony silnik Coventry-Climax FWMV V8, o kącie rozwarcia cylindrów 90° i pojemności 1494 cm3 (średnica cylindrów 63 mm, skok tloków 60 mm). Silnik miał półkuliste komory spalania, a każdy cylinder wyposażony był w dwa zawory sterowane dwoma wałkami rozrządu, umieszczonymi nad głowicą każdego bloku cylindrów i napędzanymi za pośrednictwem łańcucha. Wykorzystano smarowanie systemu suchej miski olejowej, tranzystorowy zapłon firmy Lucas i 4 dwugardzielowe gaźniki Weber. Moc silnika wynosiła 187 KM przy 8500 obr/min. Napęd przekazywany był poprzez 5-biegową skrzynkę biegów na tylne koła. Starając się o zmniejszenie powierzchni czołowej , Chapman nadal sylwetce tego modelu szczególnie smukły kształt (zarówno dzięki ukształtowaniu samego kadłuba, jak i dzięki elementom nadwozia - część przednia, obudowa silnika - wykonanym z włókna szklanego), wprowadzając m.in. półleżącą pozycję kierowcy (tułów zawodnika tworzył z poziomem kąt zaledwie 35°) oraz specjalnie małe koło kierownicze. Uzyskano w ten sposób 10-procentowe zmniejszenie powierzchni czołowej w porównaniu z poprzednimi modelami. W stanie suchym (bez paliwa, oleju i wody) samochód ważył zaledwie 450 kG i rozwijał prędkość maksymalną 270 km/h