Emerson Fittipaldi

Brazylia
Emerson Fittipaldi
autograf Emerson Fittipaldi a
data urodzenia
1946-12-12
miejsce urodzenia
Sao Paulo
debiut
British Grand Prix - 1970
Emerson Fittipaldi - osiągnięcia i statystyki
wszystkie wyniki: zobacz
mistrz świata: 1974 | 1972 |
ilość zgłoszeń: 149
ilość wyścigów: 146
ilość zwycięstw: 14
ilość 2 miejsc: 13
ilość 3 miejsc : 8
ilość zdobytych pole position: 6
ilość startów z pierwszego rzędu: 13
ilość najszybszych okrążeń podczas wyścigu: 6
ilość dnf* 49
 
Emerson Fittipaldi - punkty zdobyte w poszczególnych sezonach:
sezon punkty miejsce w klasyfikacji kierowców
1980 5 15
1979 1 21
1978 17 9
1977 11 12
1976 3 16
1975 45 2
1974 55 1
1973 55 2
1972 61 1
1971 16 6
1970 12 10

punkty w sumie: 281

Emerson Fittipaldi
lista samochodów
lista zespołów

Emerson Fittipaldi - biografia/ artykuły

Emerson Fittipaldi- Brazylijczyk z polskim rodowodem (matka Fittipaldiego jest Polką wywodzącą się z rodziny emigrantów na stale osiadłych w Brazylii) stykał się ze sportem motorowym od wczesnego dzieciństwa. Jego ojciec był dziennikarzem motorowym, jednym z inspiratorów wyprawy Juana Fangio na podbój Europy, a starszy brat, Wilson startował w zawodach kartingowych, które potem porzucił dla samochodów. Stąd historia kariery Fittipaldiego toczyła się dość typowymi torami: starty w zawodach motocyklowych w wieku 15 lat, potem dwukrotne mistrzostwo Brazylii w kartingu, wreszcie warsztat samochodowy, w którym dwaj bracia budowali już własne karty i samochody formuły V. Za kierownicą samochodów Emerson radził sobie równie dobrze, jak na kartach; zdobył tytuł mistrza kraju w formule V, a równocześnie odniósł kilka zwycięstw startując na zbudowanym w rodzinnym warsztacie prototypowym samochodzie sportowym, w którym zastosował zespoły starego modelu Porsche Spyder RS. W 1968 r. Fittipaldi sprzedaje całe swoje wyścigowe "królestwo" i wyjeżdża do Wielkiej Brytanii, gdzie za uzyskane w ten sposób pieniądze urządza się i kupuje Merlyna F Ford. W sezonie 1969 nazwisko Fittipaldiego staje się szybko popularne w brytyjskiej prasie sportowej. Po serii sukcesów w wyścigach F Ford Fittipaldi zostaje zaangażowany do zespołu F3 Jima Rusella. Jeszcze w tym samym roku Brazylijczyk zwyciężył w 8 wyścigach, zwracając na siebie uwagę menażerów najpoważniejszych zespołów wyścigowych. Rok 1970 okazuje się decydujący w karierze Fittipaldiego; po kilku udanych startach w F2. w połowie sezonu, przed wyścigiem o GP Wielkiej Brytanii angażuje go do swego zespołu Colin Chapman- człowiek, który jak rzadko kto zna się na wartości kierowców wyścigowych. W ten sposób Brazylijczyk osiągnął swój cel- w ciągu półtora roku znalazł się w elitarnej grupie najlepszych kierowców wyścigowych świata. Nie zmieniło to wcale jego stylu jazdy- nadal wyróżniał się opanowaniem, brakiem niepotrzebnej brawury i wyjątkową regularnością jazdy. A ponadto z dnia na dzień był coraz szybszy. W swym pierwszym wyścigu GP był ósmy, dwa tygodnie później, w GP RFN- czwarty, a po upływie dwóch miesięcy zwyciężył w GP USA, co- jak na debiutanta w tym najtrudniejszym rodzaju wyścigów było postępem wręcz rewelacyjnym. Był już wtedy pierwszym kierowcą Lotusa, po tragicznej śmierci Johena Rindta. Fittipaldi pozostał w ekipie Chapmana jeszcze przez dwa lata. Po przejściowych kłopotach z samochodem w 1971 r. sezon 1972 przyniósł mu 5 zwycięstw i pierwszy tytuł mistrza świata. Odtąd Fittipaldi należał już do ścisłej czołówki wyścigów GP: w 1973 dodał trzy dalsze zwycięstwa do kolekcji swych sukcesów oraz tytuł wicemistrza świata za Stewartem. W 1974 r. przeniósł się do dysponującego wówczas znakomitym samochodem zespołu McLarena i ukończył sezon ponownie jako mistrz świata z trzema dalszymi zwycięstwami na swym koncie. W 1975 r. wygrał dwa wyścigi GP, a w końcowej klasyfikacji był drugi, za Niki Laudą. To pasmo sukcesów zostało przerwane w dość nieoczekiwany sposób: na początku sezonu 1976 Fittipaldi był autorem największej chyba w światku wyścigów GP sensacji, kiedy to postanowił startować na brazylijskim samochodzie Copersucar-Ford. Nie bardzo wiadomo, czy u podstaw tej decyzji leżały szlachetne pobudki patriotyczne, czy też bardziej przyziemne przesłanki komercjalne (Copersucar jest potężnym brazylijskim koncernem cukrowniczym, i krążyły plotki o milionowych sumach płaconych Fittipaldiemu za udział w zespole)- w każdym razie tak wytrawny zawodnik jak Fittipaldi musiał zdawać sobie sprawę, że związanie się z nowym, niedoświadczonym zespołem oznacza praktycznie koniec sukcesów. Trzeba kilku lat na to, aby brazylijscy konstruktorzy zebrali wystarczająco wiele doświadczeń potrzebnych do stworzenia naprawdę dobrego samochodu- godnego dwukrotnego mistrza świata. Tymczasem Fittipaldi już drugi sezon z niezmiennym spokojnym optymizmem oświadcza, że brazylijski samochód jest coraz lepszy, że niebawem już będzie w stanie zwyciężać... Brazylijczyk jednak ani razu nie stanął później na zwycięskim podium. Na podstawie: "Zarys historii sportu samochodowego" - Jan A. Litwin Tekst opublikowany dzięki uprzejmości Przemysława Kempiskiego
autographs.f1.klub.info.pl