David Coulthard

W.Brytania
David Coulthard
autograf David Coulthard a
data urodzenia
1971-03-27
miejsce urodzenia
Twynholm, Szkocja
debiut
Gran Premio Marlboro de Espana - 1994
David Coulthard - osiągnięcia i statystyki
wszystkie wyniki: zobacz
mistrz świata:
ilość zgłoszeń: 247
ilość wyścigów: 246
ilość zwycięstw: 13
ilość 2 miejsc: 26
ilość 3 miejsc : 23
ilość zdobytych pole position: 12
ilość startów z pierwszego rzędu: 37
ilość najszybszych okrążeń podczas wyścigu: 18
ilość dnf* 76
 
David Coulthard - punkty zdobyte w poszczególnych sezonach:
sezon punkty miejsce w klasyfikacji kierowców
2008 8 16
2007 14 10
2006 14 13
2005 24 12
2004 24 9
2003 51 7
2002 41 5
2001 65 2
2000 73 3
1999 48 4
1998 56 3
1997 36 3
1996 18 7
1995 49 3
1994 14 8

punkty w sumie: 535

David Coulthard
lista samochodów
lista zespołów

David Coulthard - biografia/ artykuły

Szkot pierwsze sukcesy notuje już w kartingu (kilka tytułów mistrza szkocji). W 1989 roku przenosi się do Brytyjskiej Formuły Ford 1600, którą bezapelacyjnie wygrał (10 zwycięstw), w tym samym roku startuje też P& O Ferries Junior FF1600, w której też zostaje mistrzem. Bierze udział także w Festiwalu FF1600 na torze w Brands Hatch gdzie zajmuje 3 miejsce. Na koniec tego bardzo udanego roku zostaje wybrany przez Mclaren / Autosport młodzieżowym kierowcą roku. W 1990 roku przenosi się do Brytyjskiej Formuły Vauxhall-Lotus gdzie na koniec sezonu zajmuje 3 miejsce. Zapewne wygrałby mistrzostwa ale na torze w Spa ma ciężki wypadek w wyniku którego łamie nogę. W 1991 roku wygrywa dwa prestiżowe wyścigi F3 w Makao oraz Marlboro Masters w Zandvoort, zaś w Brytyjskiej Formule 3 kończy sezon z tytułem wicemistrzowskim. Po tych sukcesach w 1992 roku przeniósł się do F3000, gdzie na koniec sezonu zajmuje 9 miejsce, pod koniec roku po raz pierwszy zasiada za kierownicą bolidu F1, przeprowadza testy dla zespołu Benetton. W 1993 roku w F3000 zajmuje 3 miejsce, bierze udział w wyścigu 24 godziny w Le Mans, gdzie wygrywa klasyfikację GT, w klasyfikacji łącznej jest 15. Staje się także kierowcą testowym Williamsa. 1994 rok zaczął na posadzie rezerwowego kierowcy Williamsa, w międzyczasie startował w F3000, jednak po śmierci Ayrtona Senny w Imola, został awansowany na drugiego kierowcę zespołu Zadebiutował w GP Hiszpanii, jednak nie udało mu się ukończyć tego wyścigu. Łącznie wziął udział w 8 wyścigach, dzieląc drugie miejsce w zespole z Nigelem Mansellem, który zastąpił szkota w 4 wyścigach. Jednak do tego czasu Coulthard kilka razy błysnął i zdołał nawet w GP Portugalii zająć 2 miejsce, co okazało się jego najlepszym wynikiem w sezonie. W 1995 roku dostał już stanowisko drugiego kierowcy ekipy Williams na cały sezon. Coulthard wykorzystał ten rok na zdobycie doświadczenia, pomimo to udało mu się wygrać GP Portugalii. W ostatnim wyścigu (GP Australii'95) dla Williamsa-Renault, Coulthard popełnił dziwny błąd. Otóż podczas drogi dojazdowej do boksu rozbił bolid na barierce ochronnej. W pierwszym pełnym sezonie Szkot ukończył rok na 3 miejscu w MŚ Kierowców. Wiedząc, że Williams nie przedłuży z nim kontraktu zdecydował się na odejście do McLarena. Zapewne wtedy nie przypuszczał, że spędzi w tym zespole aż 9 lat. McLaren w 1996 roku to bardzo awaryjny bolid, jednak Davidowi udaje się zdobyć dwa miejsca na podium. Za to początek 97 roku ma wymażony, już w pierwszym GP sezonu wygrywa wyścig, ten wynik powtórzył we włoszech. W międzyczasie zaliczył kilka miejsc na podium i skończył sezon na 3 miejscu. W 1997 roku widać było, że McLaren rośnie w siłę, ale nikt nie spodziewał się tego co się wydarzy w następnym sezonie. Rok 98 to całkowita dominacja McLarena, Coulthard wraz z Hakkinenem przeważnie kończą wyścigi na dwóch pierwszych miejscach. Niestety dla Szkota Hakkinen okazuje się szybszym kierowcą. David musi zadowolić się jednym zwycięstwem (GP San Marino) i 9 miejscami na podium (1 zwycięstwo, 6 - 2 miejsc, 2 - 3 miejsc). Coulthard ponownie na 3 miejscu w tabeli mistrzostw. Do historii F1 przeszło GP Belgii'98 w którym zderzyli się razem Coulthard z Michaelem Schumacherem. Niemiec w tym momencie był na 1 miejscu, natomiast Szkot był dublowany. Wskutek zajechania drogi przez Coultharda Schumacher rozbi swój bolid. Auto nie nadawało się do naprawy, cała ta sytuacja tak rozsierdziła Michaela, że o mało nie pobił się w boksie z Davidem. Na szczęście mechanicy odciągneli Schumachera. Od tamtego momentu kilka razy kierowcy "wymienili sobie uprzejmość na torze". Rok 1999 miał być wielkim rewanżem Szkota na swoim partnerze z zespołu. Po raz kolejny jednak musiał uznać wyższość Fina. David osłodził sobie rok dwoma zwycięstwami (GP W.Brytanii oraz GP Belgii). Nowy sezon, nowe nadzieje, początek roku jednak nie zapowiadał, że będzie to bardzo dobry sezon, chociaż nie wiele brakowało aby nie ukończył mistrzostw. Tuż przed GP Hiszpanii Coulthard wraz z narzeczoną omal nie zginęli w katastrofie lotniczej. Na szczęście kierowca ze swoją dziewczyną wyszli bez szwanku. Jednak zajście to miało chyba zbawienny wpływ na Davida, bowiem po wypadku ścigał się o wiele lepiej, kilka razy wprawiając w zdumienie obserwatorów. Po dwóch pierwszych nieukończonych wyścigach nastąpiła seria 11 Grand Prix ukończonych pod rząd. W tym czasie wygrał 3 wyścigi (GP W.Brytanii, Monaco i Francji) i zameldował się kilka razy na podium. W tabeli mistrzostw poraz kolejny zdobył brązowy medal. 2001 rok to najbardziej udany w całej karierze Szkota, w końcu niecodzień zdobywa się tytuł wicemistrzowski, Coulthard po raz pierwszy od wielu lat wygrywa z Hakkinenem, Fin jest dziwnie ospały, a pod koniec sezonu ogłasza, że kończy karierę w F1. David jednak nie miał zamiaru iść w ślady partnera z teamu, zaś w całym roku wygrywa dwa wyścigi i aż 10 razy melduje się na podium. Niestety lata 2002-04 są kompletnie nie udane dla niego. Co prawda wygrywa w GP Monaco'02 oraz GP Australii'03 jednak są to ostatnie podrywy. Na domiar tego w 2003 i 2004 przegrywa ze swoim partnerem z teamu Kimim Raikkonenem. Jak słaby był rok 2004 świadczy fakt, że po raz pierwszy od debiutu w F1 nie zdołał wywalczyć żadnego miejsca na podium. Po sezonie przeszedł do zespołu Red Bull, gdzie od 2005 będzie pierwszym kierowcą stajni.